Director Project A3

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stefan.leder@orientphil.uni-halle.de

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Orientalisches Institut
Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg

Mühlweg 15
D-06099 Halle (Saale)
Germany

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Fax +49 345 / 5527234

Staff - 3rd phase of research

Prof. Dr. Stefan Leder

Main fields of research:

Narration and history in Arabic literature • Transmission of knowledge in Arabic pre-modern culture • Religious-political dogma particularly in Sunnite and ultra Sunnite Islam.

2007 Head of the Orient-Institut Beirut and Istanbul • 2001–2007 Chairman of the Collaborative research centre "Difference and Integration" • 1993 Professor of Arabic and Islamic Studies at Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg • 1990–1993 Heisenberg-Fellowship of Deutsche Forschungsgemeinschaft • 1991–1992 Research at Damascus, Academy of Arabic Language • 1984–1990 Assistant professor at the University of Frankfurt • 1989 Habilitation in Oriental Studies, Johann Wolfgang Goethe Universität Frankfurt • 1982–1984 Research assistant at the Orient-Institut der Deutschen Morgenländischen Gesellschaft at Beirut and Amman • 1978–1982 Fellow of Studienstiftung des Deutschen Volkes; Research assistant at "Byzantinische Rechtsgeschichte"; Doctoral thesis, Oriental Philology, University of Frankfurt (on Ibn al-Jauzî) • 1975–1978 Study of Oriental Philology, German Literature, Comparative Literature at the University of Frankfurt, 1978 M. A. • 1974–1975 Study of Arabic, Language teacher at Institut Bourguiba, Tunisia • 1972–1974 Study of German Literature, Comparative Literature, Islamic Studies at the University of Mainz.

Selected Publications:

Beduinentum, Araber, Nomadenmythos in der Montage von Ibn Khaldûn. In: A. Weiß (ed.): Der imaginierte Nomade. Formel und Realitätsbezug bei antiken, mittelalterlichen und arabischen Autoren. Wiesbaden 2007 (Nomaden und Sesshafte 9), 69–101.

Bedouin Arabs – Origin and Signification of a Khaldunian Concept. In: Ibn Khaldoun aux sources de la modernité. Tunis 2007 (im Druck).

Religion, Gesellschaft, Identität. Ideologie und Subversion in der Mythenbildung des arabischen "Volksepos". In: C. Schmitz (ed.): Mensch – Heros – Gott. Weltentwürfe und Lebensmodelle im Mythos der Vormoderne. Stuttgart 2007 (im Druck).

Nomadic and Sedentary Peoples. A Misleading Dichotomy? In: S. Leder/B. Streck (ed.): Shifts and Drifts in Nomad-Sedentary Relations. Wiesbaden 2005 (Nomaden und Sesshafte 2), 401–419 .

Nomadic and Sedentary Peoples. A Misleading Dichotomy? In: S. Leder/B. Streck (ed.): Shifts and Drifts in Nomad-Sedentary Relations. Wiesbaden (Nomaden und Sesshafte 2) (im Druck).

Nomadische Lebensformen und ihre Wahrnehmung im Spiegel der arabischen Terminologie. In: Die Welt des Orients 34 (2004), 72–104.

The 'Udhrî Narrative in Arabic Literature. In: F. Pannewick (ed.): Martyrdom in Literature. Wiesbaden 2004 (Literaturen im Kontext 17), 162–189.

Postklassisch und vormodern. Beobachtungen zum Kulturwandel in der Mamlûkenzeit. In: S. Conermann/A. Pistor-Hatam (ed.): Die Mamlûken. Studien zu ihrer Geschichte und Kultur. Zum Gedenken an Ulrich Haarmann (1942–1999). Schenefeld 2003 (Asien und Afrika 7), 289–312.

Wathâ'iq as-samâ'ât li-Mu'jam as-samâ'ât ad-dimašqîya al-muntakhaba min sanati 550 ilâ 750. Receuil de documents fac-similée des certificats d’audition à Damas, 550–750 h./1155 à 1349. Damaskus 2000.

(ed.) Story-telling in the framework of non-fictional classical Arabic literature. 2. Johann-Wilhelm-Fück Kolloquium Halle 1997. Wiesbaden 1998.

Mu'jam as-samâ'ât ad-dimašqîya al-muntakhaba min sanati 550 ilâ 750. Les certificats d’audition à Damas, 550–750 h./1155 à 1349. Damaskus 1996.

Das Korpus al-Haitham ibn 'Adî (st. 207/822). Herkunft, Überlieferung, Gestalt früher akhbâr-Texte. (Habilitationsschrift Frankfurt 1988.) Frankfurt 1991.

Die arabische Ecloga. Das vierte Buch der Kanones der Könige nach Makarios. Frankfurt 1985 (Forschungen zur Byzantinischen Rechtsgeschichte 12).

Ibn al-Gauzî und seine Kompilation wider die Leidenschaft. Der Traditionalist in gelehrter Überlieferung und originärer Lehre. Wiesbaden 1984 (Beiruter Texte und Studien 32).